Weblog

Zonder schoenen!

Zonder schoenen!

(door Peter van Zwol, basiskamp Haarlem) "Toets uw relatienummer..."," Helaas zijn al onze medewerkers in gesprek...", "Air Greenland... How may we help you...?", "DHL klantenservice... Dit informatienummer kost 50 cent per minuut." "Kangerlussuaq, kunt u dat spellen...?" Het onmogelijke moet geregeld naar aanleiding van het bericht dat ik eerder ontving: Dinsdagmiddag, telefoon, +88 (?), de satphone, Frank, geen goed bericht: "Ha Peer! We zijn op bestemming en missen twee pakketten." Tracen via TPG lukt niet, de speciale poolschoenen van Jolanda missen, voor er iets geregeld is kunnen ze niet...

» Lees dit blog

Over de expeditie

Over de expeditie

Samen met Frank van Zwol, maakte Jolanda Linschooten in 2007 een succesvolle doorkruising van de 600 km brede Groenlandse ijskap vanaf Kangerlussuaq naar Isortoq. Jolanda werd hiermee de eerste Nederlandse vrouw die Groenland zonder support van buitenaf overstak; het team maakte tevens de eerste Nederlandse kust-tot-kust oversteek (eerdere Nederlandse expedities werden bovenop de ijskap afgezet). De expeditie begon moeizaam toen bleek dat essentiële uitrusting miste zoals de poolschoenen van Jolanda. Op ter plaatse geleende schoenen (slechts 6 maten te groot) vertrokken zij. Het hele stuk tot aan het hoogste...

» Lees dit blog

Languit op de bank

Languit op de bank

Nu ons materiaal in Groenland is aangekomen en de papierwinkel van vergunningen, tickets en verzekering is geregeld, lijkt er even een gat te vallen. Beetje trainen en mentaal voorbereiden, zoals languit op de bank met een stapel poolliteratuur. Fridtjof Nansen’s ‘First crossing of Greenland’ is verplichte literatuur voor Groenlandgangers. De Noor Nansen was de eerste die in 1888 de Groenlandse ijskap overstak. Niemand wist in die tijd hoe het binnenland van Groenland eruit zag. Nansen werd uitgelachen: Groenland oversteken dat was gekkenwerk! Maar hij werd de eerste in de historie die ski’s...

» Lees dit blog

Banden slepen

Banden slepen

Met nog 10 weken te gaan tot ons vertrek naar Groenland hebben we onze conditietraining verder opgevoerd en trainen we nu gemiddeld 2 uur per dag. Om het trekken van de straks 100 kilo zware sledes te simuleren hebben we hiervoor speciaal een nieuwe sport geïntroduceerd: Nordic Tyre Walking. Nordic Walking kent iedereen inmiddels, maar bij Nordic Tyre Walking gebruik je nog meer spiergroepen, lever je nog meer kracht en verbrand je nog veel meer caloriën! Kortom, de ideale body-workout voor een uurtje of twee in de gierende wind op het strand van Bakkum.

» Lees dit blog

Communicatie

Communicatie

Onze vertrekdatum - 2 april - nadert met rasse schreden. Tijd om de laatste puntjes op de ï te zetten. De Taku Adventures satelliettelefoon is geactiveerd zodat we straks op de ijskap wekelijks een update voor het weblog door kunnen geven. De Emergency Position Indicating Rescue Beacon of kortweg EPIRP is geregistreerd, maar dit apparaat is bedoeld om bij voorkeur niet te gebruiken. De EPIRB kan in noodgevallen een reddingsoperatie in gang zetten door een satellietsignaal uit te zenden. Verder gebruiken we twee portofoons om onderling contact te houden tijdens het kiten en van slaapzak naar slaapzak. “Delta...

» Lees dit blog

Slecht geslapen

Slecht geslapen

Een expeditie is niet alleen maar fantastisch en geweldig. Vannacht sliep ik slecht, overvallen door angstige beelden van gletsjerspleten, orkaanwinden en bevroren vingers. Waarom wil ik eigenlijk zo nodig naar Groenland? Terwijl Frank rustig naast me ligt te knorren, bestudeer ik het plafond van de slaapkamer. Slechts vier van de tien teams op de ijskap zijn succesvol en vrijwel ieder jaar komen er mensen om bij een oversteek. Niet gaan is veiliger. Ik draai op mijn zij en roep het beeld op van ijskristallen. Kwetsbaar en krachtig tegelijk, als de wildernis zelf. Niet uit te leggen zo mooi. Waardevol,...

» Lees dit blog

Materiaal vooruit sturen

Materiaal vooruit sturen

Gevraagd: manager expeditie, zie ik regelmatig staan in de personeelsadvertenties. Leek mij altijd een geweldige baan, maar als ik verder lees gaat het steevast om het vullen en dichtplakken van dozen bij een groothandel. Nee, bij het vak van expeditie manager had ik altijd een heel ander beeld, maar ook nu we onze eigen expeditie aan het managen zijn, staan we toch weer simpelweg dozen te plakken. Om precies te zijn 9 dozen van iets minder dan 20 kilo, zodat de sledes straks op Groenland ongeveer 100 kilo per stuk wegen, precies zoals we eerder geraamd hadden. Al het materiaal (behalve de sledes)...

» Lees dit blog

Eten inpakken & materiaalcheck

Eten inpakken & materiaalcheck

Het voordeel van veel reizen is dat je nooit je spullen hoeft op te ruimen. Je gooit ze gewoon ergens in je huis neer en begint meteen weer te pakken voor de volgende keer. Deze werkmethode is ogenschijnlijk efficiënt, maar als je tegelijkertijd je keuken en huiskamer vult met het inpakken van veertig dagen expeditievoer, dan is er - behalve je bed en de WC - geen plek meer in huis waar je niet je benen breekt over de spullen. Op vrijdag 23 februari is het zover: al het eten is ingepakt en tot onze opluchting blijkt het nog in de sledes te passen ook.

» Lees dit blog

Trainen vooraf met de kites

Trainen vooraf met de kites

Als het even meezit gebruiken we straks kites om in vliegende vaart over de ijskap te skiën, maar daarvoor moet natuurlijk wel getraind worden. We combineren een Nordic Tyre wandeling met een kitetraining. Bij 5 Beaufort laten we ons over het strand sleuren tussen Bakkum en Heemskerk met een demovlieger van Vliegerop. Het gaat echter angstaanjagend hard en Jolanda maakt haar eerste aerials (dat zijn acrobatische moves met je beentjes in de lucht). Gelukkig staat er begin februari nog een snowkitetraining in Noorwegen op het programma, want ook deze tak van sport vereist de nodige kennis en ervaring...

» Lees dit blog

Solo in 40 dagen dwars door IJsland

Solo in 40 dagen dwars door IJsland

Vanaf IJsland's noordwestkust (Hornstrandir) liep ik in 40 dagen via het ruige binnenland naar de zuidkust bij Skógar, met alleen de laatste paar dagen een echt pad (de Laugavegur), verder 675 km padloos en wildkamperend. Om de kans op gevaarlijke rivieren die ik moest oversteken, zo klein mogelijk te houden, heb ik grotendeels de waterscheiding gevolgd. Onderweg 3 bevoorradingen (1 ter plaatse via de dorpswinkel van Holmavik, en 2 door vooraf in het binnenland per terreinauto een depot achter te laten). Route: Langs de noordkust van Hornstrandir, via de Drangajökull ijskap, de moerassen van Arnarvatnsheidi,...

» Lees dit blog