Midnight City & De Zwarte Handschoen

Sponsors: Bergans
  • 12 januari 2016

Een coronal hole in midnight city betekent zoveel als KanMijDatStommeStrooilichtSchelenIkFotografeerErDwarsDoorheen. Niet mijn core bussiness, moet ik bekennen. Heb hier toch minder lol aan: ik zie de sterren minder goed, ik hoor van alles wat me afleid, ik ruik dieseldampen. Maar eer wie eer toekomt: ik ken geen stad ter wereld waar ik me, met statief en camera over de schouder, na twaalven zo kalmpjes over straat zie banjeren als Tromsø.

_MG_3053-HDRFotografisch wel een uitdaging waren de sterk uiteenlopende lichtsoorten binnen hetzelfde beeld. Ik heb daarvoor twee technieken toegepast waarvan de ene heel bekend: meerdere belichtingen maken (eentje voor het noorderlicht, eentje voor de verlichte boom en eentje voor het straatlicht) en die later over elkaar heen leggen tot 1 beeld. En de andere was mij volledig onbekend maar ik had erover gelezen en nu wachtte mij dan eindelijk de kans het toe te passen. De zogenaamde ‘zwarte handschoen’ _MG_3038techniek. Deze is ongelofelijk simpel en behoorlijk effectief. Het werkt als volgt: men neme een onderwerp met de onderste (of bovenste) helft heel erg veel lichter dan de rest van het beeld. Zoals Tromsø’s brug met het noorderlicht erboven. Je kiest een sluitertijd die ergens tussen de 10 en 30 seconden ligt. En in die tijd dat de sluiter open staat ga je met een zwarte handschoen aan je hand (je kan ook een roze handschoen aandoen maar dan wordt het wel een erg rare foto) licht heen en weer bewegen pal voor de lens op de plek waar je vermoed dat al dat licht in beeld zit. Je bent nu eigelijk je eigen halffilter geworden.

Zo, dan gaat dit halffilter nu eindelijk ook maar helemaal eens slapen…

Laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht