Fotografietip: flitstechnieken

(iso 1000-85mm-f/4,5-1/800 sec — NB. deze RAWfoto is NIET bewerkt.)

Flitsen midden op de dag? Dan is er toch genoeg zonlicht? Zeker, daarom juist! Het zonlicht recht van boven is vaak niet zo sfeervol, geeft immense schaduwpartijen en nogal een beetje doorsnee-look. Oké, ik heb op deze foto ook niet mijn best gedaan, niet op de scherptediepte gelet bijvoorbeeld, dus inderdaad, er had nog wel meer uitgehaald kunnen worden, ook midden-op-de-dag. Maar ik had wat anders in mijn hoofd met dit beeld…

Mijn idee was om het omgevingslicht (de groene achtergrond en het zonlicht op de papavers) compleet te blokken. Door extreem te onderbelichten kun je namelijk zelf even voor zon spelen: en dat is waar de flitser ten tonele komt. Een gave techniek waarbij je als een ware toneelmeester het licht geheel zelf regelt. De extreme onderbelichting regel je via Manual of half-automatische belichting (A): kies een van je laagste iso-waardes, een van je kleinste diafragma-openingen en een sluitertijd niet sneller dan 1/250 (flitssynchronisatie-tijd.). Als je in A werkt, kun je de belichtingscompensatie nog op -3 zetten en als er nog altijd te veel fel daglicht is, kun je er nog een polfilter of ND fliter aan toevoegen.) Je zou – als je nu afdrukte – een compleet zwarte foto maken: je hebt de camera namelijk zo ingesteld dat hij zo goed als geen omgevingslicht kan vastleggen.

Dan gebruik je de flitser en die laat je alle licht van de opname regelen. Het mooist is het dan, wanneer je off-camera kunt werken zodat de flitser niet recht van voren komt (meestal niet zulk fijn licht), maar van opzij. Ik zette de camera op statief, stelde 10 seconden zelfontspanner in en hield de flitser gewoon in de hand (op 90 graden van de camera), ongeveer 30 cm van de klaprozen af.

iso 80 – 85mm – f/20 – 1/60 sec (de flitser stond in Manual Mode, op full power, 1/1) – NB. deze RAWfoto is NIET bewerkt.

 

Het leuke is, dat je compleet zelf de ‘master of the light’ bent! De creatieve mogelijkheden zijn ineens gigantisch uitgebreid – ook overdag. Helemaal als je dan – later binnen – nog eventjes een uitstapje naar Lightroom / Photoshop maakt. Ik heb de RAW zonder bewerking direct doorgestuurd naar mijn plug-in Exposure X4 (van Alien Skin), en daar een warme Kodak Gold 100 look toegevoegd, plus wat ‘lightleeks’ aan de zijkanten en van een rand voorzien. (Een fijne plug-in die een beetje werkt als Photoshop (met lagen, een penseel en dekking) maar dan veel intuïtiever.) Ten slotte heb ik in Photoshop een dromerig focuseffect gemaakt (via 1.filter/verscherpen/onscherp masker – 2.deze verscherpte laag dupliceren – 3.en deze laag dan via filter/vervagen/Gaussiaans vervagen onscherp maken – 4.de dekking van deze bovenste laag zeer laag zetten).

Idem als bovenstaande foto, maar dan bewerkt in Exposure X4.

 

Laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht